\Kazimierz Dolny

 W tym roku na kilkudniowe wakacje wybrałam Kazimierz Dolny, od dawna myślałam by tam pojechać i tak jakoś się nie składało. Jedziemy przez Sandomierz, zamek widać z daleka.


 
 
Przed Kazimierzem Dolnym, w okolicznych wioskach spotykamy na polach plantacje chmielu, nigdy takich nie widziałam, a tu łany jak u nas pszenicy.
Kazimierz to ładne starodawne miasteczko, z wąskimi uliczkami i gęsto zabudowanymi zabytkowymi kamienicami.   Jak w każdym mieście najważniejszy rynek, tu na środku stoi studnia. Przy kafejkach i ciastkarniach na zewnątrz stoliki pod parasolami i bardzo dużo ludzi. Przed jedną z kamienic stoi wykonana z brązu figura psa i jak to bywa w zwyczaju żeby mieć szczęście należy potrzeć nosek pieska.
 
 
Na nasze szczęście ,, pracują ,, też cyganki, za parę złotówek powiedzą wszystko co nas czeka. Na najwyższym wzniesieniu  rynku znajduje się kościół pod wezwaniem Jana Chrzciciela, w tym kościele można podziwiać najstarsze w Europie organy, niestety zdjęć nie wolno robić.

 
 
 
 
 
Druga świątynia w Kazimierzu Dolnym to zespół klasztorny Franciszkanów Reformatów z Sanktuarium Matki Bożej Kazimierskiej. Na górę do sanktuarium można wejść stromymi schodami albo kamienną, stromą dróżką.

 
 
Z dziedzińca klasztornego podziwiamy panoramę miasta z dominującą nad Rynkiem  Górą Trzech Krzyży. Według podań krzyże na szczycie góry postawili mieszkańcy miasta, którzy przeżyli epidemię w latach 1705 - 1708.  Czy powstanie tam czwarty krzyż?


Najstarszą budowlą kazimierską jest wieża basztowa z XII w. później z polecenia króla Kazimierza Wielkiego zbudowano zamek.   
 

 

 
 
 
 


 

 Miasteczko piękne, stworzone dla turystów, dużo kafejek, jadłodajni z pysznym jedzeniem, w każdej witrynie sklepowej galeria obrazów, a przy okazji jakieś rękodzieło i pamiątki. 

Krajobrazową atrakcją okolic Kazimierza są wąwozy lessowe.

 

 
Jeszcze Wisła
 
 
 
 


Komentarze

  1. Przepiękne miasto, nie byłam ale Twoja wycieczka to pokazała, cudowne klimaty, oby tylko upał odpuścił, bawcie się dobrze.Pizdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko komary trochę utrudniały życie, ale i tak warto było.

      Usuń
  2. Zazdroszczę bardzo, bo ja już kilka razy planowałam jechać i ciągle coś staje na przeszkodzie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może i Tobie uda się pojechać. Warto było :)

      Usuń
  3. Piękne miejsce wybrałaś na swoje wakacje. Zdjęcia świetnie oddają jego klimat.
    Mam nadzieję, że wypoczęłaś i wróciłaś pełna wrażeń i energii:-)
    Moc serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wypoczęłam, wracać się nie chciało, ale co zrobić jak życie nie chce się składać tylko z wakacji :) Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  4. W Sandomierzu byłam, do Kazimierza nie dotarłam, a widzę, że koniecznie trzeba!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba, koniecznie bo miejsce piękne, jest co zwiedzać i ludzie serdeczni.

      Usuń
  5. Elizo, spędziliśmy kiedyś z Mężem w Kazimierzu długi weekend, zwiedziliśmy co się dało, zapamiętaliśmy przepiękny zachód słońca nad Wisłą. Warto zobaczyć, co zresztą widać na Twoich fotografiach.
    Pozdroweinia serdeczna :))) anka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zrobiłam zdjęcia zachodu słońca, zapomniałam o nich. Dzięki , pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Kazimierz Dolny to bez wątpienia Najpiękniejsze Polskie Miasteczko. Wiem coś o tym bo poświęciłam MU wiele stron w swojej książce o Polsce .... A jeżdżę tam już od .... 40 lat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I co ja tu robię :)) Pewnie znasz wszystkie zakątki, muszę poczytać.

      Usuń
  7. Klimaty tam są niesamowite! Można spacerować i spacerować. I tyle miejsc do podziwiania. Super przypominający spacer:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można spacerować, tam czas płynie wolniej, nikt nie pędzi. Nawet miejsc do parkowania jest pod dostatkiem, a bałam się że nie będzie. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. To pewnie dlatego, że czas koronawirusa. Łatwiej się zwiedza, też to odczułam:)

      Usuń
  8. Ja w Kazimierzu zakochałam się od pierwszego spotkania ;) Pięknie położone miasteczko z wieloma zabytkami i atrakcjami. Pozdrawiam :) Córci zdrowej łapki życzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję bardzo, życzenie przekazałam :))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jesiennie kwiaty