W Pacanowie kozy kują....

 
Słoneczna, niedzielna pogoda zachęciła nas na wyjazd, gdziekolwiek byleby pospacerować. Wybór padł na Ujazd w woj. świętokrzyskim, gdzie jest do zwiedzanie potężny zamek, lecz po drodze zahaczyłyśmy o  Pacanów. Trudno przejechać nie zatrzymując się, jeśli zaraz przy wjeździe do miasta widać ogromny mural z Koziołkiem Matołkiem. Poza tym prawie na każdym domu, sklepie czy płocie przemyka obraz sławnego Koziołka.



 



Podjeżdżamy też do Centrum Bajki, trochę dziwna budowla ( może bajeczna ). Z braku czasu nie wchodzimy do środka, przyjedziemy tu kiedyś ekstra. Obchodzimy za to park edukacyjny otaczający Centrum. Na kamieniu siedzi sobie Koziołek Matołek i czeka na podkucie.








 
 


Ładnie tu, ciekawy park, duży plac zabaw dla dzieci, Centrum Bajki do którego mamy wrócić, ale naszym celem jest zamek Krzyżtopór. Dlatego opuszczamy Pacanów i krętymi dróżkami docieramy na miejsce.


Zamek Krzyżtopór, a właściwie to rezydencja pałacowa z murami obronnymi zbudowana najprawdopodobniej w latach 1621- 1644, przez bardzo bogatego właściciela tych dóbr, magnata Krzysztofa Ossolińskiego, była w tamtym czasie, aż do powstania francuskiego Wersalu, największą tego typu budowlą w Europie. Sam właściciel  cieszył się swoją potężną i bajecznie drogą  rezydencją tylko przez rok, bo zmarł.  Z zamkiem związane są liczne legendy o ukazującej się Białej Damie, o skarbach ukrytych w lochu za potrójnymi drzwiami, o lustrach i marmurowych żłobach w stajniach dla 300 koni. Jedna z ciekawszych legend mówi o podziemnym korytarzu łączącym się z zamkiem w Ossolinie, to odległość  około 20 km.  Może brzmi nieprawdopodobnie, ale z drugiej strony kto bogatemu zabroni, cała ta budowla to dowód bogactwa polskiej magnaterii, a może i próżności.


 

                                        Sala na parterze
                                   

                         



                          Makieta pałacu - tu najlepiej widać wielkość budowli

            Piwnice pałacowe

                




 



 
 

Komentarze

  1. Pamiętasz może że jestem zachwycona zamkiem Krzyżtopór???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak pamiętam! ja też jestem zachwycona i też jeszcze tam pojadę :)

      Usuń
  2. Wspaniala wycieczka, Pacanów uroczy, zamek też piekny, szkoda że nie odbudowany.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bajkowe Centrum w Pacanowie uświadamia dzieci ekologicznie, to mi się podoba. Fajne miejsce dla dzieci. Zamek okazały ! Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiedziałam że Pacanów to takie ładne miasteczko i dobrze wykorzystuje popularność koziołka. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  4. Piękna wycieczka! zamek zwiedzałam, robi wrażenie!
    W Pacanowie nie byłam, a wygląda wszystko sympatycznie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaki ten zamek musiał być piękny kiedyś :)

      Usuń
    2. Szkoda, że brak funduszy na odbudowę!

      Usuń
    3. Żeby przywrócić do stanu pierwotnego raczej niemożliwe.

      Usuń
  5. Zamek imponujący wielkością i rozmachem, musiał wyglądać fantastycznie w czasach świetności. A koszty... lepiej nie mówić kto ponosił...
    Koziołek Matołek jest uroczy jak zawsze 😀 Świetna wycieczka, dziękuję, że mnie tam zabrałyście. Serdeczności posyłam 🌺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Anuś że zechciałaś z nami podróżować . Koziołek Matołek to jak Sami swoi, nie do zdarcia. Serdeczności posyłam też :))

      Usuń
  6. Przypomniałaś mi Koziołkiem moje dzieciństwo. Mieliśmy z braćmi wszystkie wydania jego przygód!😀
    Superaśne te ekologiczne sentencje!
    A pałac to tylko z lotu ptaka widziałam parę razy , bo pasjami lubię oglądać cykl "Polska z góry"!
    Szczęściara z Ciebie, że mogłaś zobaczyć na własne oczy.
    Serdeczności ślę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Fuscilko! Cieszę się że ożywiłam miłe wspomnienia i że jesteś. Zdrowia, dużo zdrowia życzę :)

      Usuń
  7. Jeszcze nigdy nie byłam w Krzyżtoporze, chociaż od dawna marzę, aby zobaczyć ruiny tego zamku. Ani w Pacanowie. Ale mam nadzieję, że kiedyś to nadrobię. Podobają mi się Twoje zdjęcia, a najbardziej to, z Koziołkiem czekającym na podkucie.

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krzyżtopór imponujący, a Koziołek Matołek taki do przytulania, wybierz się bo warto. Pozdrawiam !

      Usuń
  8. Mam również w planach obydwa miejsca, zobaczymy czy się uda je zrealizować. Zamek teraz też wygląda niezwykle, ale kiedyś był imponujący. Fajna wyprawa!
    Pozdrawiam:)))

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jesiennie kwiaty